De VerhalenKaravaan

De plakfactor van een goed verhaal

Auteur: Stef Verhoeven

Goede zomer gehad? Mooi, dan bent u vast toe aan een kleine quizvraag voordat u zich weer op uw ongetwijfeld belangrijke werk stort. Pak een geeltje en een pen. Kijk op de klok: u krijgt 1 minuut. Geen Google, niet smokkelen!
Komt ie:
Wat zijn De Tien Geboden? Schrijf er zoveel mogelijk op in 1 minuut.
Eitje toch?
(…)
En? Was een minuut te kort? Prima, u krijgt een extra minuut.
(…)

Op hoeveel kwam u? Drie? Vier misschien? Eigenlijk best vreemd: die

Tien Geboden

Hier staan ze alle tien op een rij.

zijn behoorlijk oud en zelfs de niet-Bijbelse lezers onder u zullen er toch regelmatig van gehoord hebben. Blijkbaar vallen die geschreven regels niet zo gemakkelijk in het juiste vakje van onze hersenpan. Het begrip kennen we, maar de precieze regels moeten we schuldig blijven.
Maar wat nu als ik u gevraagd had het Kerstverhaal in 1 minuut na te vertellen? Deze test had u waarschijnlijk glansrijk doorstaan.

De interessante vraag is: hoe komt dat?

[ref]0914 Heath-Made-to-Stick[/ref]Omdat een goed verteld verhaal gewoon veel beter blijft hangen dan een protocol of set regels. Of, zoals de Amerikaanse communicatiebroertjes Dan en Chip Heath zeggen, een goed verhaal heeft ‘de plakfactor’, terwijl een set regels zonder context in het onderste laatje van ons geheugen verdwijnt. Een goed verhaal van een collega doet meer dan tien regels van het management

VerhalenKaravaan
Als we in 1 minuut zouden moeten vertellen wat PatientVeilig.nl wil en doet dan is het korte antwoord: ‘ervaringsverhalen uit de zorg ophalen en die verhalen doorvertellen. Waarom? Omdat een goed verhaal van een collega of patiënt meer doet dan tien regels van het management.’

[ref]Interesse in De VerhalenKaravaan van PatientVeilig.nl? Mail: redactie@patientveilig.nl of bel ons.[/ref]

En hoe gaat het dan met de missie van PatientVeilig.nl? Goed, dank u! We merken dat verhalen werken. Daarom blijven die verhalen sinds kort niet alleen beperkt tot deze site. We trekken nu ook letterlijk de zorginstellingen in met onze VerhalenKaravaan. Het concept is even eenvoudig als effectief: in een veilige brainstorm vragen we zorgprofessionals een persoonlijk verhaal te vertellen rond een incident of bijna-incident dat ze nog wel eens uit de slaap houdt. Er blijkt een haast onuitputtelijke bron van verhalen in de instellingen aanwezig te zijn. De beste ervan nemen we op met de camera om ze later, fraai gemonteerd, in een breder gezelschap (inclusief de managers) terug te geven.

Wedden dat ze over een half jaar de beste verhalen in 1 minuut kunnen navertellen?


Een verhaal blijft veel beter hangen dan een protocol.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *