PatientVeilig.nl heet voortaan Zorgveilig.nl. Stef Verhoeven vertelt waarom.
Ik had het lang weten uit te stellen maar volgens mijn dochter (17) kon het echt geen dag langer wachten: de stad in en nieuwe kleren kopen. Via een slopende tocht langs Mango Men, Sissy Boy, Men at Work en de Bijenkorf, belandden we uiteindelijk bij de WE (zeg: ‘Wie’). De WE? Ik dacht toch echt dat de winkel de ‘HIJ’ heette. Ik heb het nog even opgezocht: dat was het geval tot maart 1999. In die maand werden alle HIJ en ZIJ winkels in een klap omgedoopt tot WE.
Ik heb me dus 17 jaar lang vergist.
Bij een welverdiende lunch vroegen we ons af: wanneer besluit een organisatie tot een naamsverandering? En wat betekent dat voor de consument? Voor mijn dochter was WE een volledig ingeburgerde merknaam, voor mij was het altijd de HIJ gebleven.
Het verschil? Dochter was nieuwe klant geworden, vader was gebleven.
Missie geslaagd.
‘ZorgVeilig.nl is van het verbinden. We noemen dat WIJ-bakken’
Het verhaal van WE vertelt in een notendop waarom we deze maand PatientVeilig.nl omdopen tot ZorgVeilig.nl. Hoewel ‘patiëntveiligheid’ een ingeburgerd begrip is, lopen we steeds vaker tegen de grenzen ervan op. PatiëntVeilig = ziekenhuis = opereren = medische fout = leren van fouten. Het is slechts een deel van het verhaal wat we willen vertellen. De dialoog over veilige, menselijke, professionele, waardige, adequate zorg gaat over meer dan de medische kant ervan. En het raakt niet alleen de patiënt of cliënt maar ook de professional en de bestuurder.
Alle verhalen en video’s op onze site, de projecten en live-events in instellingen en onze bijdragen aan symposia en publicaties draaien uiteindelijk om één simpele vraag: hoe kun je werken aan een permanente cultuur van veiligheid in de brede zorg? Zonder te hij-, zij- of jij-bakken.
ZorgVeilig.nl is van het verbinden. We noemen dat Wij-bakken!
(En als u over 17 jaar nog altijd denkt dat we PatientVeilig.nl heten, dan vinden we dat helemaal goed.)